Ontwikkeling

Ik ontwikkel; jij ontwikkelt; wij ontwikkelen;

 

Vanaf het moment dat we geboren worden, eigenlijk vanaf het moment van conceptie, totdat we sterven zijn we bezig met ons ontwikkelen. Ontwikkelen en dus ook veranderen. Sommige ontwikkelingen horen bij het mens zijn, bijvoorbeeld; omdraaien, kruipen, lopen, reageren op je omgeving, teruglachen, geluiden maken en daarna leren praten. Dit is zo normaal dat het alleen opvalt als het niet volgens een verwacht patroon gaat. In welke (sociale) omgeving of land waarin je geboren wordt speelt ook een rol in jouw ontwikkeling, maar daar ga ik niet verder op in.

 

Ontwikkeling is een werkwoord in de breedste zin van het woord. Sommige ontwikkelingen gaan bijna vanzelf andere kosten tijd en inspanning.

Ben je geboren met een bepaald talent dan kun je, je er verder in ontwikkelen dan iemand die dat talent niet heeft. Zonder talent kun je ook leren hoe het moet, oefening en toewijding is dan het belangrijkste. Waarschijnlijk kun je goed worden, dat hangt van je inzet af. Iemand met talent zal het iets gemakkelijker hebben, maar ook zonder toewijding zal talent niet genoeg zijn. Heel belangrijk vind ik dat je er ook plezier in dient te hebben.

 

Ieder mens wordt geboren met vele mogelijkheden, niet ieder mens zal dezelfde mogelijkheden ontwikkelen. We steken veel tijd, energie en geld in onze intellectuele ontwikkeling. Op de een of andere manier is dat heel belangrijk in onze wereld/maatschappij. Veel mensen koppelen daar dan ook een bepaalde status aan. Persoonlijke ontwikkeling staat lager op het prioriteitenlijstje, waarom eigenlijk? Er wordt in ieder geval veel minder tijd aan besteed op school. Wie je bent is minder belangrijk dan wat je weet? Vreemd als je bedenkt dat hoe we onze kennis gebruiken heel bepalend kan zijn.

 

Leren is meer dan theorie in ons hoofd stampen of kennis vergaren. Hoe je met elkaar omgaat is net zo belangrijk, soms belangrijker dan kennis. Leren dat iedereen waardevol is en dat we samen verantwoordelijk zijn voor het leven op aarde, we samen verantwoordelijk zijn voor hoe we ons leven leiden. Ieder individu heeft invloed en is belangrijk. Een minister doet belangrijk werk, maar als er geen schoonmakers zijn die zijn kantoor en de toiletten schoonhouden dan kan de minister zich niet te volle concentreren op zijn werk.

Zonder bijvoorbeeld de kledingindustrie en de mensen die daar werken, zou ik mijn eigen kleding moeten maken. Dat gaat ten koste van mijn tijd die ik kan besteden om mensen te helpen gelukkiger te worden.

Ik heb respect en waardering voor iedereen die op zijn haar manier helpt om ons leven op onze manier te kunnen leven.

 

Veel werkgevers zien hun personeel als cijfers en niet als de mensen die ze zijn. Op een afstand is alles omgezet in een winst en verliesrekening. Dan worden de poppetjes een getal en van dat getal wordt een berekening gemaakt hoe dat efficiënter zou kunnen. Meer doen in minder tijd want dat levert meer winst op- dat is een benadering die veel werd en wordt toegepast. Je baas geeft aan wat je moet doen en hoeveel tijd je ervoor krijgt. Sommigen kunnen dat leveren anderen niet, wat de gevolgen en impact voor de individu is, lijkt veel minder belangrijk

 

Individueel zijn er nu eenmaal verschillen, de een is hier beter in en de ander ergens anders, verschillen die niet altijd erkend worden. Sommige mensen hebben er geen last van en leggen de werkdruk naast zich neer. Andere mensen willen blijven presteren en blijven voldoen aan de eisen die gesteld worden.  Dat is voor hun belangrijk, het is hun zo geleerd.

Zo belangrijk dat sommige mensen eraan onderdoor kunnen gaan. Wat een ander vindt is belangrijker dan wat ze zelf vinden. Dat lijkt misschien handig maar is het niet.

Als je niet geleerd hebt te voelen waar jouw grenzen liggen, als je maar blijft denken dat je door moet gaan, ook als je lijf je laat weten dat het niet goed gaat, als je maar door blijft gaan omdat je denkt dat een ander dat van je verwacht, dan kun je veel kennis hebben opgedaan maar je hebt je niet volledig ontwikkeld. Je hebt geen balans. Balans geeft rust en ruimte en mogelijkheid tot verder ontwikkelen.

 

Het heeft ook met zelfwaardering en zelfvertrouwen te maken. Heb je een gezond zelfvertrouwen dan zal het minder snel gebeuren dat een ander jou blijvend onder druk kan zetten om te presteren. Heb je een laag zelfbeeld dan heb je de bevestiging en goedkeuring van de ander nodig om je goed te voelen. Dat goed voelen op basis van waardering van een ander werkt jammer genoeg maar een kort moment. De ander draait zich om en het begint al weer te knagen, is het wel genoeg wat ik doe?

 

Zelfkennis geeft je ook de mogelijkheid om je intellectuele middelen optimaal in te zetten.
Weten wat jouw mogelijkheden en jouw valkuilen kunnen zijn voorkomt dat je over je grenzen gaat, het kan ook een burn-out voorkomen.

Het fijne is dat je altijd aan jezelf kunt blijven werken. Persoonlijke ontwikkeling zou in mijn ogen net zo belangrijk moeten zijn als intellectuele ontwikkeling. Zoals je je kennis bijhoudt door het volgen van cursussen, zo zou je ook tijd kunnen besteden aan cursussen of workshops persoonlijke ontwikkeling.

De ontwikkeling op technisch en kennisgebied gaat door, jouw kijk op de wereld verandert ook door de gebeurtenissen die je in je leven mee maakt. Wat is er dan fijner om er af en toe bij stil te mogen staan hoe dat voor jou is. Bijscholing in zelfkennis wat zorgt voor een beter zelfbeeld wat weer kan helpen voor meer zelfvertrouwen. Waardoor je meer tevreden zult zijn met jezelf en je leven. Ben je niet tevreden dan heb je de handvaten om het aan te pakken. Tevredenheid zorgt voor geluk.


Zelfkennis ontwikkeld en stimuleert zelfvertrouwen.
Zelfvertrouwen stimuleert zelfkennis en geluksgevoel.

Liefdevolle dag